חוק הקנאביס החדש: מדיניות אי הפללה

מהו חוק הקנאביס החדש והאם הוא מהווה צעד בדרך להסדרת השימוש בקנאביס בישראל במסגרת מה שמכונה לגיליזציה?

לאורך שנים רבות וארוכות, הקנאביס נכלל בסעיף 1 לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) המונהגת בישראל מאז שנת 1973. על פי סעיף זה, הקנאביס והשרף הידוע בשם קנבוס (ממנו מייצרים חשיש לצורך העניין), הוגדרו כ-סמים מסוכנים לכל דבר ועניין, כאשר השימוש, הייצור וההחזקה בהם היוו עבירה פלילית חמורה שהעונשים בגינה היו עונשים כבדים. על פי החוק, העונש המרבי לעבירות ייצור, החזקה, שימוש, העברה ו/או סחר בכל סם מסוכן הוא עד 20 שנות מאסר. חשוב לציין שעונשים אלו אינם מוטלים על צרכני קנאביס ברישיון אשר הוענק להם למטרות צריכה של קנאביס רפואי באמצעות מרשם רפואי לכל דבר ועניין. 

כמו כן, חשוב לציין שהלחץ הציבור מצד משתמשי קנאביס לאורך השנים, הוביל להקלה משמעותית במידת הענישה במקרים של "צריכה עצמית", ובכך, העונש המרבי של 20 שנה צומצמם לעונש מרבי של עד 3 שנות מאסר כלפי צרכי קנאביס במינון של צריכה עצמית כפי שהוגדר בחוק. 

צריכת קנאביס רפואי VS צריכת קנאביס 

לפני שנעסוק בחוק החדש של הקנאביס, נציין את העובדה שבישראל קיימות מספר חוות חקלאיות הפועלות מטעם המדינה לצרכי גידול קנאביס רפואי ברישיון. חוות אלו מגדלות אך ורק קנאביס המיועד מלכתחילה למטרות שיווקו כאמצעי רפואי לכל דבר ועניין, כאשר כל חווה חקלאית כזו נדרשת לתנאי גידול העומדים בתקן הבינלאומי הקיים ותחת תנאי רגולציה מחמירים ביותר המפוקחים על ידי משרד הבריאות. 

כמו כן, חשוב לציין שבמהלך שנת 2017 יצאה לדרכה תכנית ממשלית שטמרתה להסדיר את נושא אי ההפללה של כלל צרכני קנאביס אשר אינם עושים זאת תחת היתר חוקי המאפשר להם לצרוך קנאביס רפואי למטרות רפואיות כאלו ואחרות. תכנית זו זכתה לשם: "אי הפללתת צרכני קנאביס" והיא נכנסה לתוקפה בתאריך 1.4.2019. על פי תכנית זו, המדיניות של הממשלה הייתה להסדיר את נושא אי האכיפה הפלילית במקרים של צריכת קנאביס בפעמים הראשונות ובמקום כך הוחלט על הטלת קנסות מנהליים על המשתמשים. על פי תכנית זו הוחלט כי כל אדם שייתפס בפעם הראשונה בעבירת צריכה עצמית של קנאביס, יוטל עליו קנס כספי ללא אישום פלילי, ואילו בעבירה השנייה יוטל עליו כפל קנס אך ללא אישום פלילי. במידה ואותו אדם ייתפס בפעם השלישית באותה עבירה, סגירת התיק מולו תעשה בהסדר מותנה, וכמו כן, תישקל האפשרות לשלילת רישיונות הנהיגה והנשק שלו במידה והוא מחזיק בהם. על פי תכנית זו, רק בעבירה הרביעית ומעלה יוגע כנגד העביין כתב אישום וזאת בהתאם לשיקול דעת המשטרה והפרקליטות. 

אם כך, מהו חוק הקנאביס החדש?

בחודש מרץ האחרון, (3/2022), אישרה ועדת החוקה בכנסת את הצו לביטול הרישום הפלילי על עבירת השימוש העצמי בקנאביס. צו זה, מסדיר את נושא עבירות הקנאביס לשימוש עצמי, כאשר אישורה של וועדת החוקה הופכת את כל התקנות המופיעות בצו לקבועות באופן רשמי. חשוב לציין שב בדומה לתכנית אי ההפללה הקודמת, גם הצו החדש אינו קשר לצריכת קנאביס רפואי על ידי צרכני קנאביס ברישיון אלא לצרכי קנאביס ללא היתר רפואי מיוחד לצורך כך. ההבדלים בין הצו החדש שנכנס לתוקפות בחודש מרץ האחרון (2022) לבין תכנית אי ההפללה משנת 2017, כוללים בין היתר:

  • הפחתת גובה הקנס במקרה של החזקת קנאביס ל-500 ש"ח במקום 1,000 ו-2,000 ש"ח כפי שהיה מונהג עד כה בגין 2 עבירות צריכה עצמית. 
  • עבירת החזקה של קנאביס לצריכה עצמית לא תיחשב כעבירה פלילית אלא כעבירה מנהלית בלבד ובכך למעשה יובטל הרישום הפלילי מסוג עבירה זו. 

שימו לב – ההסדר החדש קובע למעשה כי כל משתמשי הקנאביס לא יאושמו בדין פלילי, וזאת למעט מקרים חריגים. 

Young hipster smoking drugs marijuana weed hashish tobacco,making puff, feeling high
עישון קנאביס (אילוסטרציה)

האם החוק החדש יוביל לגליזציה? 

צרכני קנאביס רפואי בישראל העושים זאת באמצעות היתר (רישיון) מיוחד אותו הם מחזיקים לצורך כך, רשאים להחיזק ואף לרכוש את הקנאביס הרפואי באמצעות חנות קנאביס מקוונת כזו או אחרת העוסקת בנושא. כפועל יוצא מכך, הם אינם מוטרדים מנושא הלגליזציה ועבורם היא כבר כאן. מנגד, צרכני קנאביס שעושים זאת ללא היתר רפואי, ידרשו להמתין עוד מספר שנים (אם בכלל) עד ליום הם יורשו לרכוש קנאביס באופן חוקי בכל סוג של חנות קנאביס מקוונת ברחבי הרשת.  יחד עם זאת, תקנות הצו החדש מקלות באופן משמעותי על צרכני קנאביס באשר הם. 

תוכן עניינים

עוד פרסומים באותו הנושא

מוצרי קנאביס רפואי

💚 כל מוצרי הקנאביס הרפואי המשווקים בחנות ווידמי, משווקים על ידי המותגים הגדולים והמובילים בישראל, דבר המבטיח לכם את מוצרי הקנאביס הטריים והאיכותיים ביותר ללא פשרות. מוצרים אלו יגיעו עד אליכם באריזתם המקורית בהתאם למוצר אותו הזמנתם.

קנאביס רפואי פופלרי

💚 לרשותכם קטלוג מוצרי קנאביס רפואי המסווג לפי סוגי הזנים, זמינות מלאי ויצרני הקנאביס. כמו כן, עומדת לרשותכם מערכת חיפוש פנימית לאיתור מהיר של המוצר המועדף עליכם. זכרו שעדיין אנחנו חנות קנאביס רפואי וכל זן משפיע על כולם בצורה שונה.

זני קנאביס מהעולם

💚 לרשותכם קטלוג זנים מהעולם של קנאביס, זמינות מלאי ויצרני הקנאביס. בתור חנות קנאביס רפואי, חשוב לנו להיות שקופים ולספק מידע אמיתי אודות הזנים המקוריים מהעולם, זנים בעלי וותק של שנים רבות ומחקרים, עליהם מבוסס כל מוצר בכל חנות קנאביס רפואי בארץ ובעולם, המקור של זני הקנאביס שמגדלים בישראל.

רשימת המתנה

חוק הקנאביס החדש: מדיניות אי הפללה

💚 משלוחים חינם ● אין צורך לדאוג לכלום, משום שאנו מספקים משלוח בחינם לכל ההזמנות, המשלוחים זריזים וכמובן הדיסקרטיות מובטחת