סאטיבה לעומת אינדיקה. האם יש הבדל?

בתי מרקחת ברחבי ארה"ב המפלגות את האפשרויות שלך לאחת משתי קטגוריות. קנאביס מסוג אינדיקה או סאטיבה. אם אתה הולך עם סאטיבה, אתה בוחר בחוויה מרוממת יותר וכאשר אתה בוחר באינדיקה, רגוע יותר, מרגיע יותר. אבל מה אם הייתי אומר לך שההבחנה בין סאטיבה לעומת אינדיקה נעוצה במדע לא מדויק? זה נכון, מה שחובבי מריחואנה רבים משמשים כמדריך במשך שנים רבות זה לא מה שהם חושבים שזה.

במאמר זה, אנו הולכים לחשוף את טעויות סיווג זני מריחואנה ולהפריד בין עובדה לבדיה. נסיים בדרך הטובה ביותר לסווג מריחואנה שהיא תקפה מדעית וגם מועילה ביותר בכל הנוגע לדעת למה לצפות מכל זן של הצמח

אינדיקה לעומת סאטיבה – מבוא

כבר בסוף המאה ה -18 ותחילת המאה ה -19, הביולוג ז'אן בפטיסט למארק היה עסוק בעבודה והציע תיאוריות מעניינות שנועדו לכישלון.

אחת מהן הייתה תיאוריית האבולוציה למרקי, שם הציע כי בעלי חיים יכולים לפתח תכונות חדשות במהלך חייהם. בתיאוריה זו, ג'ירפה תמתח לאט לאט את צווארה במהלך חייה כמאכלים היו גבוהים מדי בעץ, וכתוצאה מכך צוואר מוארך. מאוחר יותר במאה ה -19 הגיע צ'רלס דרווין וחיסל את התיאוריה של למארק כשפרסם את תורת האבולוציה שלו במקור המינים, והסביר כי שינויים אלה מתרחשים באטיות לאורך דורות מרובים.

אולם תיאוריה אחרת של למארק דבקה בנו עד ימינו: תורת המריחואנה שלו.
על פי למארק, חשיש מחולק לשני מינים: קנאביס אינדיקה וקנאביס סאטיבה. על ידי התפתחותם במיקומים מבודדים אימצו קנאביס אינדיקה ו-קנאביס סאטיבה מאפיינים מובהקים לאופן שבו הם נראים וכיצד הם מרגישים בעת צריכתם. רעיונות אלה עברו לאורך דורות וכעת הם באים לידי ביטוי בתרבות המריחואנה הפופולרית כיום עם קטגוריות הסאטיבה לעומת האינדיקות.

מחברים הכל ביחד

אם אתה עוקב אחר ההיגיון שלמעלה, היית מניח כי צמח קצר עם עלים רחבים יהיה מרגיע, ואילו צמח גבוה עם עלים צרים יהיה ממריץ. ואפשר אפילו להניח שתכונות שונות אלה יתבססו על הבדלים גנטיים בין קנאביס סאטיבה לקנאביס אינדיקה. אבל זה בדיוק המקום שבו כל הבחנה בין סאטיבה לעומת אינדיקה מתפרקת.

גם מדענים וגם מומחי מריחואנה מסכימים כי סיווג זה של ההשפעה הפיזיולוגית על סמך מראה וגנטיקה הוא לא נכון.
ההרכב הכימי של הצמח, ולא איך שהוא נראה, הוא האחראי על ההשפעות המשתנות מזני מריחואנה שונים. ולדברי דברי איגוד הנוירולוג וחוקר הפסיכופרמקולוגיה, ד"ר איתן רוסו. "לא ניתן בשום אופן לנחש את התוכן הביוכימי של צמח קנאביס נתון על סמך גובהו, הסתעפותו או מורפולוגיית העלים שלו."

אבל מה עם הגנטיקה? אם להניח בצד את מראה הצמח, האם יש הבדל גנטי בין צמחים שמסומנים כ- סאטיבות לבין אינדיקות?

שאלה זו נענתה במחקר שפורסם בשנת 2015 ב- PLoS ONE. חוקרים בחנו את מאגרי הגנים של 81 זני מריחואנה. הם מצאו כי קיים קשר מתון בלבד בין המבנה הגנטי של זן מריחואנה לבין סיווגו המדווח כ"סאטיבה" או "אינדיקה".

לכן, אמנם יש מתאם צנוע בין סיווג אינדיקה או סאטיבה לבין הרכב גנטי. אך יהיו כמה "אינדיקות" הדומות יותר ל"סטיבות "ולהיפך. בנוסף, למרות שיש מתאם צנוע בין סיווג להרכב גנטי, זה לא בגלל שסוג אחד הוא הסיכוי הגבוה יותר לאינדיקה והשני לסאטיבה.

צמח קנאביס אינדיקה

האבולוציה של הקנאביס

הבחנות אלה קשורות להיסטוריה האבולוציונית של הצמח. לפני עשרות אלפי שנים הופרדו צמחי קנאביס לשני אזורי גידול, ככל הנראה בגלל יריעות קרח. אחת באירופה והשנייה בדרום מזרח אסיה. עם הזמן, הפרדה גיאוגרפית זו הובילה להבדלים במראה ותנאי הגידול האידיאליים. כתוצאה מכך נוצרו שני (או, לחלק מהטקסונומים, יותר משניים) זני קנאביס. סאטיבה באירופה ו- אינדיקה בדרום-מזרח אסיה

אולם מאוחר יותר, נדידת האדם הפיצה את זרעי הזנים ברחבי העולם. במקביל, הברירה האנושית גרמה לשינויים גנטיים באוכלוסייה. גידול סלקטיבי הוביל לכך שכמעט כל צמח מריחואנה הוא הכלאה בין סאטיבה לבין אינדיקה.

משמעות הדבר היא שכמעט כל צמח קנאביס, המפ ומריחואנה, הקיים כיום הוא הכלאה. לא לגמרי סאטיבה ולא לגמרי אינדיקה. בגלל זה, גם אם הייתה פעם דרך לנחש השפעה פיזיולוגית על סמך מראה וגנטיקה, אסטרטגיה זו לא תחזיק מעמד כיום.

Trimming cannabis buds cannabis harvest
טיפול בפרח קנאביס

סאטיבה ואינדיקה, האם יש הבדל?

מעניין שבמחקר האמור החוקרים מצאו הבחנה בין שני סוגים של קנאביס שנראה כי הם מתאימים לקטגוריות הגנטיות של קנאביס סאטיבה וקנאביס אינדיקה, מריחואנה וצמחי המפ. כשמדובר בגנטיקה, המפ דומה יותר לאינדיקה ומריחואנה לסאטיבה. משמעות הדבר היא שמעט צמחי מריחואנה ישתפו יותר מה- DNA שלהם עם ק. אינדיקה מאשר ק. סאטיבה. מה שמשאיר צמחי מריחואנה יותר סאטיבה מאשר אינדיקה.

קנאביס אינדיקה וסאטיבה. האם יש הבדל ביניהם ומהו? מחקרים מראים כי אותו זן קנאביס יכול להיות בעל גנטיקת אינדיקה או סאטיבה שונה

מה המשמעות לאינדיקה וסאטיבה היום?

בוטנאים מסכימים כי סיווג האינדיקה לעומת סאטיבה באופן בו הוא נפוץ הוא שטויות. אך זה לא הפסיקו את הסיווג הנרחב הזה.

האמפ מריחואנה וקנאביס, יש ההבדל?

התשובה הקצרה כאן היא לא. המפ קנאביס ומריחואנה נחשבים בדרך כלל לאותו זן צמח. עם זאת, קראו את הספרות ותלמדו כי אין הסכמה בקרב הטקסונומים הבוטניים האם יש מין אחד או יותר של קנאביס

רבים מאמינים כי כל צמחי הקנאביס שייכים למין פולימורפי יחיד בהתבסס על העובדה שכולם יכולים להשתלב זה בזה. פירוש הדבר שכל מגוון של מריחואנה והמפ נופל תחת המין קנאביס סאטיבה

עם זאת, ישנם אחרים הטוענים כי ישנם שלושה או ארבעה מינים. כולל סאטיבה, אינדיקה, Cannabis afghanica ו- Cannabis ruderalis, וההבדלים ביניהם נובעים מהמקום שבו כל אחד מהצמחים התפתח.

סאטיבה Girl Scout Cookies
סאטיבה או אינדיקה?

איך לאפיין קנאביס בצורה נכונה?

יש לנו דרכים טובות יותר לסווג עשב מאשר הסאטיבה הקונבנציונאלית לעומת האינדיקה. לא ההיסטוריה הגנטית של הצמח. אלא ההרכב הכימי שלו הוא הקובע את האופן בו הוא משפיע עלינו. לכן, נדרש לכל אחד מאיתנו לבחון את ההרכב הכימי שלו. הוא מכונה כימובאר או כימוטיפ, כאשר בוחרים את הזן הטוב ביותר עבורנו. קחו למשל מריחואנה לעומת המפ. איש אינו שואל אם אחד מאלה הוא סאטיבה והשני הוא אינדיקציה. במקום זאת, ההבחנה המשפטית קשורה לאחוז הטטרה-הידרוקאנבינול (THC). לדוגמה, בארצות הברית, אם צמח גדול מ- 0.3 אחוז THC, זה צמח מריחואנה. אם זה 0.3 אחוז ומטה, זה צמח המפ.

מה היא תאוריית למארק?

החלק השני והידוע יותר בתיאוריה, שני מיני הקנאביס הללו משתנים באופן שבו הם משפיעים על בני האדם בעת צריכתם. זה החלק הזה של התיאוריה שרוב מעשני הקנאביס מכירים מקרוב. מכיוון שרוב החברות (וסוחרי הסמים) יסווגו כך את המוצרים שלהם.

איך להשתמש בכימוטרקים לבחירת הפרח האידיאלי?

הדבר הראשון ככל הנראה כשאתה מדמיין באמצעות קומפוזיציה כימית כדי לקטלג מריחואנה הוא אחוז ה- THC והקנבידיול (CBD). שני הקנבינואידים הידועים והנחקרים ביותר שנמצאו בקנאביס. אך כאשר בוחנים זני קנאביס, כדאי להסתכל על יותר מאשר רק אחוזי THC ו- CBD. רוב זני המריחואנה בבתי מרקחת בימינו הם גבוהים ב- THC ונמוכים ב- CBD. אם לשני זנים יש 17 אחוז THC ו- 0 אחוז CBD, זה חייב להיות משהו אחר שאחראי לכך שאחד מדביק אותך לספה והשני יעורר אותך. אלו פיטוכימיקלים אחרים המצויים בצמחי קנאביס. כולל קנבינואידים קלים וקטגוריה אחרת של פיטוכימיקלים הנקראים טרפנים. טרפנים הם שמנים ארומטיים הנמצאים בצמח הקנאביס. הם יכולים להשפיע על בריאות האדם והקוגניציה. למעשה, אלה הטרפנים שאחראים על הניחוחות הייחודיים של זנים שונים. אם יש לך זן קנאביס מרגיע במיוחד, תופעות אלו הן לרוב בזכות תוכן מירצן גבוה. זן נוסף שמעלה את מצב הרוח ואת רמות האנרגיה נוטה להיות עשיר בלימונן. טרפן הידוע ביותר בזכות ריכוזו הגבוה בשמנים אתריים הדרים.ויש עוד טרפן עם אפקט מעניין. אלפא-פינן הוא טרפן נדיר בעל יכולת מרשימה וייחודית. הוא מנטרל פגיעה בזיכרון לטווח הקצר על ידי THC. אם אתה יכול למצוא זן שיש בו גם לימונן וגם אלפא-פינן, הקוגניציה והאנרגיה שלך יהיו הרבה יותר גבוהים מאשר אם תמצא אחד שעשיר במירצן.

Plantation with seedlings of cannabis mariuana in pot close-up, lifestyle Growing medical cannabis
שתילים של קנאביס

בחירת זן המריחואנה הטוב ביותר עבורך

עכשיו כשאתה חמוש במידע שסאטיבה ואינדיקה היא דרך מיושנת להבין זני מריחואנה, אתה יכול מצוא את סוג הקנאביס שאתה מחפש.

במקום לבקש אינדיקות או סאטיבות, ראשית שאלו כיצד מרגישים הזנים השונים. משתמשים מנוסים יוכלו לתאר למה אתם יכולים לצפות. כך תוכלו לבחור את המוצר המתאים לצרכים שלכם.

בדקו אם תוכלו למצוא חברה שבודקת כל אצווה וזן של מריחואנה לא רק לתוכן הקנבינואידים. אלא גם את פרופיל הטרפן. כך תוכלו לשמור את המידע הזה ולמצוא מה קנבינואידים וטרפנים תורמים לסוג החוויה הרצויה לכם.

מקור

תוכן עניינים

עוד פרסומים באותו הנושא

מוצרי קנאביס רפואי

💚 כל מוצרי הקנאביס הרפואי המשווקים בחנות ווידמי, משווקים על ידי המותגים הגדולים והמובילים בישראל, דבר המבטיח לכם את מוצרי הקנאביס הטריים והאיכותיים ביותר ללא פשרות. מוצרים אלו יגיעו עד אליכם באריזתם המקורית בהתאם למוצר אותו הזמנתם.

קנאביס רפואי פופלרי

💚 לרשותכם קטלוג מוצרי קנאביס רפואי המסווג לפי סוגי הזנים, זמינות מלאי ויצרני הקנאביס. כמו כן, עומדת לרשותכם מערכת חיפוש פנימית לאיתור מהיר של המוצר המועדף עליכם. זכרו שעדיין אנחנו חנות קנאביס רפואי וכל זן משפיע על כולם בצורה שונה.

זני קנאביס מהעולם

💚 לרשותכם קטלוג זנים מהעולם של קנאביס, זמינות מלאי ויצרני הקנאביס. בתור חנות קנאביס רפואי, חשוב לנו להיות שקופים ולספק מידע אמיתי אודות הזנים המקוריים מהעולם, זנים בעלי וותק של שנים רבות ומחקרים, עליהם מבוסס כל מוצר בכל חנות קנאביס רפואי בארץ ובעולם, המקור של זני הקנאביס שמגדלים בישראל.

רשימת המתנה

סאטיבה לעומת אינדיקה. האם יש הבדל?

💚 משלוחים חינם ● אין צורך לדאוג לכלום, משום שאנו מספקים משלוח בחינם לכל ההזמנות, המשלוחים זריזים וכמובן הדיסקרטיות מובטחת